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Prof. Dr. med. Michael Frey

Professor

LA 27-2.17

0991/3615-120


Sortierung:
Book
  • J. Reuter
  • Michael Frey

FAQ Psychiatrie und Psychotherapie.

In: FAQ

Elsevier Urban & Fischer München

  • (2018)
Journal article
  • L. Feldmann
  • C. Piechaczek
  • B. Grünewald
  • V. Pehl
  • J. Bartling
  • Michael Frey
  • G. Schulte-Körne
  • E. Greimel

Resting frontal EEG asymmetry in adolescents with major depression: Impact of disease state and comorbid anxiety disorder.

In: Clinical Neurophysiology (official journal of the International Federation of Clinical Neurophysiology) vol. 129 pg. 2577-2585

  • 30.10.2018 (2018)

DOI: 10.1016/j.clinph.2018.09.028

OBJECTIVE Greater relative right- than left-frontal cortical activity has been frequently found in adults with major depression (MD). As the few studies in adolescents with MD have been inconclusive, the aim of this study was to assess frontal alpha asymmetry (FAA) in an adolescent sample with MD whilst taking into account possible confounding variables such as disease state and comorbid anxiety disorder. METHODS An 8-minute resting frontal EEG was assessed in 34 healthy controls (HCs), 16 adolescents with MD in remission without comorbid anxiety disorder (rMDa-), 22 adolescents with acute depression without comorbid anxiety disorder (MDa-), and 23 adolescents with acute depression and comorbid anxiety disorder (MDa+). Alpha power was analyzed over corresponding frontal Regions of Interests. RESULTS Compared to HCs, MDa+ adolescents demonstrated more left- than right-sided EEG alpha power, indicating greater right-than left-frontal cortical activity. No other group differences emerged. CONCLUSIONS The results suggest that greater relative right-frontal cortical activity in adolescent MD is not a result of disease state but can be attributed to comorbid anxiety disorder. SIGNIFICANCE Results suggest that FAA is not linked to adolescent depression per se and highlight the importance of considering comorbid disorders when examining asymmetry patterns in adolescent MD.
Journal article
  • C. Piechaczek
  • E. Greimel
  • L. Feldmann
  • V. Pehl
  • A.-K. Allgaier
  • Michael Frey
  • F. Freisleder
  • T. Halldorsdottir
  • E. Binder
  • M. Ising
  • G. Schulte-Körne

Interactions between FKBP5 variation and environmental stressors in adolescent Major Depression.

In: Psychoneuroendocrinology vol. 106 pg. 28-37

  • 27.03.2019 (2019)

DOI: 10.1016/j.psyneuen.2019.03.025

OBJECTIVE Major Depression (MD) results from a complex interplay between environmental stressors and biological factors. Previous studies in adults have shown that adverse life events interact with genetic variation in FKBP5, a gene implicated in the stress-response system, to predict depressive symptoms and MD. This is the first study to investigate interactions between FKBP5 variants and a range of environmental stressors in adolescents with a clinical diagnosis of MD. METHOD 148 male and female adolescents with MD and 143 typically developing (TD) controls (13-18 years) were included in the present study. For self-reported environmental stressors, subjective severity was assessed to allow a classification of these factors as mild, moderate and severe. Sociodemographic stressors were assessed via parental-report. RESULTS With a heightened number of sociodemographic, moderate and total number of stressors, participants carrying at least one copy of the FKBP5 CATT haplotype or at least one minor allele of various FKBP5 SNPs had the highest risk for being in the MD group. No genetic main effects were found. Sociodemographic stressors as well as self-reported mild, moderate, and severe stressors were more common in depressed than in TD adolescents. CONCLUSION This is the first study to show interactions between genetic variation in FKBP5 and environmental stressors in a sample of clinically depressed adolescents. The current study provides important starting-points for preventive efforts and highlights the need for a fine-grained analysis of different forms and severities of environmental stressors and their interplay with genetic variation for understanding the complex etiology of (youth) MD.
Journal article
  • Michael Frey
  • V. Obermeier
  • R. Kries
  • G. Schulte-Körne

Age and sex specific incidence for depression from early childhood to adolescence: A 13-year longitudinal analysis of German health insurance data.

In: Journal of Psychiatric Research vol. 129 pg. 17-23

  • 02.06.2020 (2020)

DOI: 10.1016/j.jpsychires.2020.06.001

BACKGROUND Epidemiological studies indicate a disproportionate increase of depression incidence among adolescent girls, compared with boys. Since results regarding the age of onset of this sex difference are heterogeneous, this study aimed to investigate this difference on a large and representative sample. A second investigation sought to clarify whether there is a relevant sex difference in prepubertal onset of depression regarding the further course. METHODS Health insurance data of 6-18-year-old Barmer insured patients, representing a 7.9% sample of the German population born in 1999 (N = 61.199), were analyzed. The incidence of depression episodes (ICD-10 F32.x) was evaluated. Subsequently, the absolute and relative risk of a depression diagnosis (F32.x/F33.x) in early/late adolescence was analyzed based on the diagnosis of depression in primary school age in unstratified and stratified univariate analyses performed in SAS. RESULTS From 13 years of age, we found a significantly higher incidence of depressive disorders in girls than in boys. More than a fifth of the children with a depression diagnoses in primary school age had a depression relapse in early or late adolescence (early: 23.2%; 95% CI 19.6-26.9/late: 22.9%; 95% CI 19.3-26.5). Boys with depression in primary school age have a significantly higher relative risk for a depression relapse in late adolescence than girls (boys RR 4.2, 95% CI 3.3-5.2, girls RR: 2.1, 95% CI 1.7-2.7). LIMITATIONS The analysis is based on administrative data. Low sensitivity for depression in primary care setting and low service utilization leads to an underestimation of the incidence. CONCLUSIONS During puberty the risk for a first depressive episode increases more steeply in girls than in boys. Childhood depression has a high risk of relapse for both sexes, but is much more pronounced for boys.
BookEdited

Praxishandbuch Psychiatrische Krisenintervention. Erste Hilfe bei psychischen Krisen aus interdisziplinärer Sicht.

  • Eds.:
  • A. Graf
  • I. Schäfer
  • J. Reuter
  • A. Bruhn
  • C. Fischer
  • J. Hofmann
  • J. Kräenbring
  • Michael Frey

Elsevier Urban & Fischer München

  • (2020)
Journal article
  • Michael Frey
  • G. Schulte-Körne

Psychosen im Kindes- und Jugendalter.

In: Psychotherapie vol. 25 pg. 183-200

  • (2020)

DOI: 10.30820/2364-1517-2020-1

Journal article
  • Michael Frey
  • K. Pietsch
  • L. Weninger
  • M. Brockhaus
  • F. Loy
  • N. Claus
  • P. Wagenbüchler
  • S. Kornbichler
  • J. Kroboth
  • B. Georgii
  • I. Wermuth
  • A. Kititsina
  • K. Heiser
  • G. Schulte-Körne
  • B. Platt

The adaptation and evaluation of a CBT-based manual for the inpatient treatment of youth depression: a pilot study.

In: Pilot and Feasibility Studies vol. 6 pg. 30

  • 24.02.2020 (2020)

DOI: 10.1186/s40814-020-00573-6

BACKGROUND Although there is good evidence to support the effectiveness of cognitive behavioral therapy (CBT) for the outpatient treatment of adolescent major depressive disorder (MDD), evidence-based manuals for the inpatient setting are lacking. This pilot study sought to (i) adapt an existing CBT manual (treatment of adolescent depression; TADS) to an inpatient setting (TADS-in), (ii) test its effectiveness at symptom reduction and remission of MDD in a pre-post design, and (iii) assess the strengths and limitations of the manual via a focus-group with clinicians. METHODS Twenty nine adolescents aged 12-17 years with a primary ICD-10 diagnosis of MDD being treated as inpatients at a psychiatric clinic were included. Embedded in the regular inpatient treatment course (8 weeks), patients received 12 sessions of the TADS-in manual. Quantitative assessment of symptom reduction and remission of MDD was conducted using a non-controlled pre-post design. The quantitative results were supplemented by a focus group with participating psychotherapists. RESULTS Of the 29 patients included in the study at the beginning, 19 (65.5%) remained in the study at week 8. Symptoms of depression were statistically significantly lower at the end of treatment than at baseline according to self- (d = 1.38; mean change = 19.88; 95% CI = 12.48-27.28) and other reports (d = 0.64, mean change = 0.35; 95% CI = 0.08-0.62). Clinicians ratings of improvement (CGI-I) suggested that at the end of treatment, 15.8% were very much improved, 68.4% much improved, and 15.8% were minimally improved. According to diagnostic interviews with patients conducted at the end of treatment, 73.3% were in remission. The qualitative analysis showed that on the whole, the TADS-in manual is suitable for the inpatient setting. However, clinicians believed the effectiveness of TADS-in was limited by patient comorbidity and the fact that the inpatients were unable to practice incorporating techniques learnt into everyday life. CONCLUSIONS This study is the first to adapt the TADS manual to the inpatient setting. The sample of depressed adolescents showed reduced symptomology following treatment, although these findings require replicating in a randomized controlled trial before effects can be attributed to the TADS-in manual specifically. This pilot study informs further development of the manual as well as representing an important first step in the evaluation of the inpatient treatment of adolescent depression.The study was retrospectively registered (DRKS00017308) and received no external funding.
Journal article
  • V. Obermeier
  • Michael Frey
  • R. Kries
  • G. Schulte-Körne

From Recommendation to Implementation-Recommendations of the German Clinical Practice Guideline and Choice of Antidepressants for Children and Adolescents: Analysis of Data From the Barmer Health Insurance Fund.

In: Deutsches Ärzteblatt international vol. 118 pg. 215-216

  • (2021)

DOI: 10.3238/arztebl.m2021.0126

The effectiveness of selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) and the lack of effectiveness of tricyclic antidepressants in minors have been confirmed for 20 years (1). For Germany, data show that the prescribing practice for antidepressants across different diagnoses is adapting only slowly (2). In 2013 the first German Clinical Practice (S3) guideline for the treatment of depression in children and adolescents was published. The guideline recommends pharmacological treatment with SSRIs beginning in the 9th year of life in cases where psychotherapy is not possible or is not sufficient. The present study investigates on the basis of health insurance data the prescribing behavior practice regarding antidepressants for depressed minors of physicians in private practice before and after publication of the S3 guideline.
Journal article
  • Michael Frey

Psychische Krisen bei Kindern und Jugendlichen.

In: Nervenheilkunde vol. 40 pg. 691-698

  • (2021)

DOI: 10.1055/a-1524-8628

Psychische Krisen im Kindes- und Jugendalter sind geprägt von altersspezifischen Vulnerabilitäten. Im Kindesalter stehen sie oft im Zusammenhang mit dem ausgeprägten Abhängigkeitsverhältnis gegenüber den Eltern und Situationen, in denen Eltern durch eine eigene oder eine psychische Erkrankung ihres Kindes in eine Überforderungssituation geraten. Im Jugendalter interagieren neurobiologische Veränderungen und herausfordernde Entwicklungsaufgaben, die eine krisenhafte Zuspitzung begünstigen können. Im Hinblick auf Kriseninterventionsstrategien für diese Altersgruppen stellen sich vor allem die Fragen, wie der Zugang zur Krisenintervention gelingt und welche Strategien es für die wichtigen sozialen Bezugssysteme Familie und Schule gibt?
Journal article
  • Michael Frey

Medikamentöse Therapie der Aufmerksamkeitsdefizit- und Hyperaktivitätsstörung.

In: Monatsschrift Kinderheilkunde vol. 169 pg. 761-769

  • (2021)

DOI: 10.1007/s00112-021-01229-2

Die Aufmerksamkeitsdefizit- und Hyperaktivitätsstörung (ADHS) als klinische Diagnose erfordert eine gewissenhafte Diagnostik unter Berücksichtigung entwicklungspsychologischer und geschlechtsspezifischer Besonderheiten. Die Beurteilung des Schweregrads der ADHS ermöglicht vor dem Hintergrund des multimodalen Behandlungsregimes die Indikationsstellung für eine medikamentöse Therapie. Bei bestehender Indikation ist der Nutzen eindeutig nachgewiesen. Methylphenidat ist bei sonst gesunden und nicht vorbehandelten Patienten im Alter zwischen 6 und 17 Jahren die erste Wahl. Insbesondere Gewichts- und Wachstumsverlauf sowie mögliche kardiale Nebenwirkungen müssen während der Behandlung beachtet werden. Die ADHS-Therapie ist multimodal angelegt, und eine Medikation wird entsprechend der Gesamtkonstellation von passenden psychosozialen Maßnahmen begleitet.
Lecture
  • Michael Frey

Krise als Chance? - Krisen und Krisenintervention bei Kindern und Jugendlichen.

In: 18. Dillinger Beratungstage

Akademie für Lehrerfortbildung und Personalführung Dillingen

  • 18.11.2021 (2021)
Journal article
  • Michael Frey
  • I. Wermuth

Anorexia nervosa - Diagnostik und Therapie. Anzeichen früh zu erkennen ist wesentlich für die Prognose..

In: MMW Fortschritte der Medizin vol. 164 pg. 54-59

  • (2022)

DOI: 10.1007/s15006-022-0775-5

Magersucht ist eine oft in der Adoleszenz beginnende langjährige psychische Erkrankung. Das zentrale Kennzeichen ist der selbst herbeigeführte - manchmal lebensbedrohliche - Gewichtsverlust. Ein frühzeitiger Behandlungsbeginn mit Priorität auf einer Gewichtszunahme ist entscheidend für die Prognose. Dieser Beitrag unterstützt Sie dabei, erste Anzeichen zu erkennen, Symptome einzuordnen und rechtzeitig die Therapie einzuleiten.
Lecture
  • Michael Frey

Abgehängt – Psychische Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Zeiten der Pandemie.

In: World Mental Health Day

Landratsamt Starnberg Starnberg

  • 10.10.2022
Lecture
  • Michael Frey

Auswirkungen der Coronapandemie auf Kinder und Jugendliche.

In: 1. Deggendorfer Pädiatrietag

Deggendorf

  • 16.11.2022
Lecture
  • Michael Frey

Jugendliche Psyche und Konsum in kritischen Zeiten.

In: 20 Jahre Easycontact Ingolstadt

Condrobs Ingolstadt Ingolstadt

  • 17.11.2022
Book
  • D. Illy
  • Michael Frey

Praxishandbuch Psychische Gesundheit in der Adoleszenz. Transition im Fokus.

Elsevier Urban & Fischer München

  • (2023)
Das Buch zeigt Ihnen verschiedene psychische Erkrankungen - über die Lebensspanne vom Kindes- und Jugendalter bis hin zum jungen Erwachsenenalter.Sie erfahren, wie sich psychische Erkrankungen im Verlauf verändern und erhalten eine Vielzahl von Beispielen und Tipps für den Praxisalltag.Darüber hinaus werden auch rechtliche Fragen beantwortet.Erklärt und beschrieben wird, was für einen geplanten Übergang (Transition) von einer jugendzentrierten hin zu einer erwachsenenorientierten psychiatrischen Versorgung erforderlich ist, um die Heranwachsenden bei den damit verbundenen Schwierigkeiten bestmöglich unterstützen zu können.Das Buch eignet sich für:Weiterbildungsassistent_innen und Fachärzt_innen Kinder- und Jugendpschiatrie Fachärzt_inneen Psychiatrie und Psychotherapie Psychologische Psychotherapeut_innen
Contribution
  • Michael Frey

Komorbidität.

In: Depression im Kindes- und Jugendalter. Rechtzeitig erkennen, wirksam behandeln und vorbeugen pg. 91-102

  • Eds.:
  • G. Schulte-Körne
  • E. Greimel

Verlag W. Kohlhammer Stuttgart

  • (2023)
Book
  • Michael Frey
  • D. Illy

Schnittstelle Kinder- und Jugendpsychiatrie. Ein Praxishandbuch für Lehrer*innen, Erzieher*innen und Fachkräfte der Jugendhilfe.

Elsevier Urban & Fischer München

  • (2023)
Contribution
  • Michael Frey

Differenzialdiagnostik.

In: Depression im Kindes- und Jugendalter. Rechtzeitig erkennen, wirksam behandeln und vorbeugen pg. 66-77

  • Eds.:
  • G. Schulte-Körne
  • E. Greimel

Verlag W. Kohlhammer Stuttgart

  • (2023)
Journal article
  • Michael Frey
  • L. Smigielski
  • E. Tini
  • S. Fekete
  • C. Fleischhaker
  • C. Wewetzer
  • A. Karwautz
  • C. Correll
  • et al.

Therapeutic Drug Monitoring in Children and Adolescents: Findings on Fluoxetine from the TDM-VIGIL Trial.

In: Pharmaceutics vol. 15 pg. 2202

  • (2023)

DOI: 10.3390/pharmaceutics15092202

Fluoxetine is the recommended first-line antidepressant in many therapeutic guidelines for children and adolescents. However, little is known about the relationships between drug dose and serum level as well as the therapeutic serum reference range in this age group. Within a large naturalistic observational prospective multicenter clinical trial (“TDM-VIGIL”), a transdiagnostic sample of children and adolescents (n = 138; mean age, 15; range, 7–18 years; 24.6% males) was treated with fluoxetine (10–40 mg/day). Analyses of both the last timepoint and all timepoints (n = 292 observations), utilizing (multiple) linear regressions, linear mixed-effect models, and cumulative link (mixed) models, were used to test the associations between dose, serum concentration, outcome, and potential predictors. The receiver operating curve and first to third interquartile methods, respectively, were used to examine concentration cutoff and reference values for responders. A strong positive relationship was found between dose and serum concentration of fluoxetine and its metabolite. Higher body weight was associated with lower serum concentrations, and female sex was associated with lower therapeutic response. The preliminary reference ranges for the active moiety (fluoxetine+norfluoxetine) were 208–328 ng/mL (transdiagnostically) and 201.5–306 ng/mL (depression). Most patients showed marked (45.6%) or minimal (43.5%) improvements and reported no adverse effects (64.9%). This study demonstrated a clear linear dose–serum level relationship for fluoxetine in youth, with the identified reference range being within that established for adults.
Contribution
  • Michael Frey

Behandlungsaufklärung, Behandlungseinwilligung und Schweigepflicht.

In: Depression im Kindes- und Jugendalter. Rechtzeitig erkennen, wirksam behandeln und vorbeugen pg. 259-265

  • Eds.:
  • G. Schulte-Körne
  • E. Greimel

Verlag W. Kohlhammer Stuttgart

  • (2023)
Contribution
  • Michael Frey

Behandlung in Krisen und bei Suizidalität.

In: Depression im Kindes- und Jugendalter. Rechtzeitig erkennen, wirksam behandeln und vorbeugen pg. 215-224

  • Eds.:
  • G. Schulte-Körne
  • E. Greimel

Verlag W. Kohlhammer Stuttgart

  • (2023)
Contribution
  • Michael Frey

Systemische Psychotherapie.

In: Depression im Kindes- und Jugendalter. Rechtzeitig erkennen, wirksam behandeln und vorbeugen pg. 179-190

  • Eds.:
  • G. Schulte-Körne
  • E. Greimel

Verlag W. Kohlhammer Stuttgart

  • (2023)
Contribution
  • Michael Frey

Elternarbeit und familienbezogene Behandlungsmethoden.

In: Depression im Kindes- und Jugendalter. Rechtzeitig erkennen, wirksam behandeln und vorbeugen pg. 229-236

  • Eds.:
  • G. Schulte-Körne
  • E. Greimel

Verlag W. Kohlhammer Stuttgart

  • (2023)
Lecture
  • Michael Frey

Neuroplastizität – Forschungsbefunde zur Wirksamkeit der Achtsamkeitspraxis und Resilienzförderung, besonders bei vulnerablen Kindern und Jugendlichen.

Akademie für Lehrerfortbildung und Personalführung Dillingen

  • 21.04.2023 (2023)
Lecture
  • Michael Frey

Unerwartete Krisensituationen in der Sprechstunde - was tun?.

In: 2. Deggendorfer Pädiatrietag

Deggendorf

  • 13.05.2023 (2023)
Lecture
  • Michael Frey

One Health approach at schools: a German perspective.

In: Conference "One Health Approach to Child and Adolescent Mental Health"

Addis Ababa, Ethiopia

  • 21.09.2023 (2023)
Lecture
  • Michael Frey

„Borderline“ - auch im Schulalltag eine Herausforderung. Keynote.

In: 19. Dillinger Beratungstage: Schülerinnen und Schüler stark machen

Dillingen

  • 06.10.2023
Lecture
  • Michael Frey

Eine Frage der Perspektive – systemische Therapie in der Behandlung von Kindern und Jugendlichen mit Depressionen.

In: Wissenschafltiches Symposium der Kinder- und Jugendpsychiatrie der LMU

München

  • 14.10.2023 (2023)
Contribution
  • Lukas Schmidbauer
  • Michael Frey

CoP - Ein co-kreatives Präventionsprojekt für Kinder und Jugendliche in Bad Kötzting.

In: 7. Community Health Konferenz. Abstractband pg. 66-67

  • Eds.:
  • L. Geiger
  • J. Becker
  • H. Köckler
  • J. Kelch
  • L. Wieners
  • S. Gallasch
  • L. Luxem

  • (2024)
Hintergrund Der Wegfall von Routinen und sozialen Interaktionsräumen in Schulen, Tagesbetreuung, Sportvereinen und anderen Freizeitaktivitäten hat sich durch die Corona-Pandemie verstärkt und einen erheblichen Einfluss auf die psychische Gesundheit von Kindern und Jugendlichen. Neben diesen psychosozialen Einflussfaktoren tragen auch Bewegungsmangel und ungünstige Ernährung als Risikofaktoren nicht nur zu einer erhöhten Prävalenz von Übergewicht bei, sondern der Einfluss dieser Lebensstilfaktoren auf die psychische Gesundheit ist ebenfalls gegeben. Auch andere aktuelle Themen belasten junge Menschen, z.B. der Klimawandel. Kinder sind dadurch emotional belastetet und erleben häufig Angst, Wut, Trauer und Hilflosigkeit. Bad Kötzting liegt in einer Region, in der die fachärztliche kinder- und jugendpsychiatrische wie auch die kinder- und jugendpsychotherapeutische Versorgung sehr schwierig sind. Der Bedarf liegt deutlich über den verfügbaren Angeboten. Diese Situation hat sich durch die Corona-Pandemie weiter verschärft und resultiert in Wartezeiten auf eine adäquate Behandlung von über sechs Monaten. Zielsetzung Das Ziel des Projekts ist die Etablierung eines nachhaltigen Angebots zur Gesundheitsförderung und Krankheitsprävention bei Kindern und Jugendlichen in Bad Kötzting, mit besonderem Fokus auf der psychischen Gesundheit. Methodik Das Präventionsprojekt wird in den kommunalen Strukturen die bestehenden Angebote, die Schulen, die Nachmittagsbetreuung sowie Vereine miteinbeziehen. Dabei wird ein Co-Creation-Ansatz verfolgt, um gemeinsam mit der Zielgruppe der Jugendlichen und relevanten Beteiligten (Eltern, Pädagogen, kommunalen Vertretern, etc.) ein nachhaltiges Angebot zur Stärkung der psychischen Gesundheit zu etablieren. Die Maßnahmen basieren dabei auf einem öko-bio-psycho-sozialen Ansatz. Das Projekt ist für einen Zeitraum von drei Jahren geplant. Im ersten Jahr werden durch Co-Creation mit der Zielgruppe und den relevanten Akteuren konkrete Konzepte zur Förderung der Gesundheit von Jugendlichen in Bad Kötzting erarbeitet. Dabei werden bekannte Probleme adressiert, bestehende Strukturen und Angebote vernetzt sowie Synergien genutzt. In den beiden darauffolgenden Jahren werden die erarbeiteten Konzepte umgesetzt und evaluiert.
Journal article
  • Michael Frey

Krisen bei Kindern und Jugendlichen.

In: Jugendhilfe vol. 62 pg. 6-12

  • (2024)
Lecture
  • Michael Frey

TDM von Kindern und Jugendlichen unter Therapie mit Fluoxetin und Mirtazapin: Analyse von Dosis, Konzentration und Ansprechverhalten in einem naturalistischen klinischen Umfeld.

In: DGKJP Kongress 2024: Kind. Gesellschaft. Versorgung

Deutsche Gesellschaft für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie e.V. Rostock

  • 18.09.2024 (2024)
Lecture
  • I. Wermuth
  • Michael Frey
  • N. Ghotbi
  • S. Worku
  • T. Zerihun
  • A. Jobst
  • S. Dehning

One Health Approach to Child and Adolescent Mental Health – ein multidisziplinäres Kooperationsnetzwerk zwischen Äthiopien und Deutschland zur Förderung der psychischen Gesundheitsversorgung. Posterpräsentation.

In: DGKJP Kongress 2024: Kind. Gesellschaft. Versorgung

Deutsche Gesellschaft für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie e.V. Rostock

  • 18.09.2024 (2024)
Lecture
  • Michael Frey

Therapeutic Drug Monitoring bei Kindern und Jugendlichen: Ergebnisse der TDM-VIGIL-Studie zu Antidepressiva.

In: DGKJP Kongress 2024: Kind. Gesellschaft. Versorgung

Deutsche Gesellschaft für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie e.V. Rostock

  • 19.09.2024 (2024)
Lecture
  • Michael Frey

Psychische Auffälligkeiten bei Jugendlichen in Schule und Ausbildung: Ursachen, Symptome und mögliche Unterstützungsmöglichkeiten.

In: CONTACTA HochFranken 2024

Hof

  • 24.09.2024 (2024)
Contribution
  • Michael Frey
  • I. Wermuth

Tic-Störungen/Tourette-Syndrom.

In: Pädiatrische Neurologie. Neuropädiatrie. Praxishandbuch und Atlas.. [in Druck]

  • Eds.:
  • F. Heinen
  • I. Borggräfe
  • A. Hufschmidt
  • L. Gerstl

Kohlhammer Stuttgart

  • (2025)
Contribution
  • P. Hofstetter
  • Michael Frey

Akute dissoziative Störungen.

In: Pädiatrische Neurologie. Neuropädiatrie. Praxishandbuch und Atlas.. [in Druck]

  • Eds.:
  • F. Heinen
  • I. Borggräfe
  • A. Hufschmidt
  • L. Gerstl

Kohlhammer Stuttgart

  • (2025)